پروژه اربیل- پالایشگاه کلاک

عملیات فلنج فیسینگ دارای این مزیت بزرگ می‌‌‌باشد که بدون نیاز به جابجایی فلنج‌ها و در محل نصب‌شان قابل انجام است. این امر فعالان حوزه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی که بخش عظیمی از تجهیزات سخت افزاری شان شامل فلنج‌ها می‌باشد جذابیت‌هایی به همراه دارد. شرکت کار گروپ مجری طرح‌های پالایشگاهی اقلیم کردستان عراق، از جمله این فعالان بود که پس از آشنایی با فرایند فلنج فیسینگ در صدد ترمیم و فیس‌دهی به فلنج‌های یکی از مراکز پالایشگاهی خود برآمد. بدلیل فقدان مکانیزم نگهداری و تعمیرات مناسب برای فلنج‌های یکی از سایت‌های مجتمع پالایشگاهی کلاک، زیر مجموعه شرکت کار گروپ، بخش اعظم فلنج‌های این سایت دچار خوردگی و آسیب دیدگی شده و قابلیت آب بندی خود را از دست داده بودند. از این رو فلنج‌های مذکور توان آب بندی جریان سیال و ممانعت از بروز نشتی را نداشته و از این رو مدیریت مجتمع چاره‌ای جز تعویض فلنج‌ها یا تعمیر آن‌ها از طریق عملیات فلنج فیسینگ نداشت.

جالب آن که رویداد مذکور پیش از بهره‌برداری سایت و آغاز به کار آن رخ داده بود، به این شرح که فلنج‌های مذکور مدت‌ها در محل نصب بودند اما عملیات پایپینگ صورت نگرفته بود و فلنج‌ها نیز در مجاورت باد و هوا بدون هر گونه مکانیزم نگهداری قرار گرفته بودند. از این رو دچار خوردگی روی سطوح فیس شده و قابلیت‌های کارکردی خود را از دست داده بودند. مدیریت پالایشگاه پس از نصب لوله‌ها و انجام تست نشتی متوجه خوردگی فیس فلنج‌ها شده و در صدد فیس‌دهی مجدد آن ها از طریق عملیات فلنج فیسینگ بر‌می‌آید.

پس از ارسال درخواست، مطالعات و کارشناسی‌های لازم توسط تیم مهندسی شرکت پیشگام صنعت ابزار انجام گرفت و با تکمیل فرایند امکان‌سنجی و تدوین دستورالعمل، فرایند اجرایی انجام عملیات فلنج فیسینگ روی ۳۰ فلنج پالایشگاه کلاک صورت گرفت. با توجه به دامنه و طیف گسترده فلنج‌های آسیب دیده تصمیم بر آن شد که سه دستگاه فلنج فیسر به محل اعزام شود تا به فراخور سایز فلنج از یکی از آن‌ها استفاده شود.

فلنج‌ها از سایز  ۱ تا ۲۴ اینچ متغیر بوده و محل نصب‌شان از ارتفاع ۲ متری تا ۴۴ متری متفاوت بود. با توجه به ارتفاع بالای اکثر عملیات‌های فلنج فیسینگ، و این نکته که در محل نصب فلنج‌ها اغلب پاگرد و سایر امکانات بمنظور ایستادن و تردد اپراتورهای فلنج فیسینگ در محل کار فراهم نبود، از جرثقیل و بسکت به این منظور استفاده گردید. این امر طبیعتاً بر تمرکز نیروی کار حین عملیات فلنج فیسینگ می‌کاهد اما تبحر و تخصص اپراتورهای شرکت پیشگام صنعت ابزار این مشکل را رفع می‌کرد.

پروژه اربیل- پالایشگاه کلاک

photo507059475735226488-1-1

نکته این‌که تمامی فلنج‌ها به جز دو مورد به صورت عمودی روی تاورها، مبدل‌ها، هیترها و مخازن LPG نصب بوده و بنابراین ۲۸ عملیات از ۳۰ عملیات فلنج فیسینگ مذکور به صورت افقی انجام گرفت. لازم به ذکر است فلنج‌ها بین کلاسهای فشار ۱۵۰، ۳۰۰ و ۶۰۰ متغیر بودند و بنابراین تجهیزات متعدد به منظور تطبیق شرایط کار فیسینگ با مشخصات فنی فلنج‌ها تهیه و در محل سایت آماده شده بودند.

پروژه فلنج فیسینگ پالایشگاه کلاک اربیل در اواخر سال ۱۳۹۴ انجام گرفت و پس از اخذ تأییدیه از تمامی ۳۰ فلنج، عملیات با موفقیت به اتمام رسید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *