فلنج فیسینگ

بدیل‌های فلنج فیسینگ

فلنج فیسینگ یا کف‌تراشی و روتراشی سر فیس دار فلنج‌ها یکی از روش‌های نوین بمنظور رفع خوردگی‌ها و خرابی‌های روی فیس فلنج و احیای کارکرد آن بشمار می‌رود. بدون شک ایرادات ناشی از خوردگی و بروز نشتی در فیس فلنج انواع راهکارها برای رفع و اصلاح دارند و طبیعتاً در این شرایط انجام عملیات فلنج فیسینگ دارای مزیت‌های نسبت به روش‌های جایگزین خواهد داشت.
یکی از راه‌های رفع ایراد فلنج‌ها بریدن فلنج و انتقال آن‌ها به محل کارگاه‌های تراشکاری مجتمع‌ها جهت انجام عملیات تراشکاری روی دستگاه تراش خواهد بود. طبیعتاً در این روش عملیات تراشکاری یا فلنج فیسینگ توسط دستگاه تراش و در مدت زمان نسبتاً کوتاه انجام خواهد شد اما معایبی که این روش دارد انجام عملیات پرتابل فلنج فیسینگ را بر روی آن مرجح می‌گرداند. از جمله این ایرادات لزوم برش فلنج از روی محل و پس از تراشکاری، جوشکاری مجدد آن است. این امر طبیعتاً بر کیفیت اتصال فلنج روی مجموعه خطوط لوله تأثیر منفی خواهد داشت. نکته دیگر در این خصوص این است که دستگاه تراش با توجه به ماهیت کلاسیک کارکردی خود ممکن است قادر به انجام فیس‌دهی به تمام انواع فلنج‌ها نباشد. تراشکاری روی فلنج‌های دارای فیس سر تخت طبیعتاً توسط دستگاه تراش امکان پذیر است، اما انواع فلنج‌ها که دارای سرهای شیار دار و دارای خلل و فرج هستند از طریق تراشکاری کلاسیک قادر کارکرد رفع نشتی‌شان احیا نمی‌شود. بنابراین در این موارد استفاده از فلنج فیسیگ به صورت پرتابل بهترین راهکار محسوب می‌شود.
روش جایگزین دیگر تعویض فلنج و نصب یک فلنج جدید است. عموماً چنین تلقی می‌شود که این راهکار بهترین روش برای رفع مشکل نشتی فلنج‌هاست. از این‌رو بسیاری از صاحبان صنایع هزینه‌های مازاد این روش استفاده از سرویس فلنج فیسینگ را می‌پذیرند و با تعویض فلنج مشکل پیش آمده را رفع می‌کنند. اما باید توجه داشت که با توجه به این‌که عملیات‌هایی نظیر تعمیر فلنج و فلنج فیسینگ در مجتمع‌های بزرگ و در محل‌هایی صورت می‌گیرد که تعداد کثیری فلنج در قسمت‌های مختلف خطوط لوله نصب شده است، و از آن‌جا که مجموعه این فلنج‌ها در یک مقطع زمانی مشخص یعنی حین ساخت تأسیسات و نصب و راه‌اندازی خطوط نصب گردیده‌اند، در نظم و هارمونی فنی یک مجتمع ادغام شده‌اند و انجام هر گونه تغییر سخت‌افزاری روی بخشی از خطوط لوله و اتصالات یک مجتمع آثار خود را خواهد داشت. بنابراین در صورتی که بر حسب مطالعات کارشناسی اثبات شود در صورت تغییر فلنج‌ها نظم و توازن عملکردی یک مجتمع صنعتی دچار چالش نخواهد شد تعویض فلنج ایرادی ندارد، اما باز هم با این وجود بهتر آن است که از عملیات فلنج فیسینگ برای رفع عیوب نشتی اتصالات استفاده گردد.
بنابراین باید خاطر نشان شود که عملیات فلنج فیسینگ به نوبه خود دارای مزایای عدیده‌ای است که روش‌های جایگزین ذکر شده فاقد آن می‌باشند. عدم نیاز به برش فلنج جهت و انجام عملیات به صورت پرتابل و در محل سایت، چنان‌که اشاره شد یکی از بزرگ‌ترین مزایای فلنج فیسینگ محسوب می‌شود. از سایر مزایای عملیات فلنج فیسینگ برای احیای کارکرد فلنج‌ها می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:
زمان کم: با توجه به این‌که در این عملیات دستگاه فلنج فیسر که خود حکم دستگاه تراش را دارد به صورت پرتابل بوده و در محل سایت روی فلنج نصب می‌شود، زمان هدر رفته ناشی از برش فلنج، انتقال آن به کارگاه و نصب مجدد آن روی خطوط لوله را از بین می‌برد. به این صورت از طریق عملیات فلنج فیسینگ در زمان پیشبرد اهداف صرفه‌جویی مشهودی خواهد شد.
هزینه کم: تعمیر فلنج با استفاده از فن‌آوری فلنج فیسینگ در مقایسه با روش‌های دیگر که دارای فرایندهای متعدد و زمان‌بر می‌باشد، چرا که در این فرایند نیاز به فرایندهای جانبی نظیر برش، حمل و نقل و سایر موارد وجود ندارد. معمولاً فرایندهای جانبی بیشتر معادل با مزاحمت‌هی بیشتر در فرایندهای اصلی و طبیعتاً صرف هزینه بالاتر خواهد بود. در عملیات فلنج فیسینگ این قسم فرایندهای جانبی که نقش پشتیبانی عملیات اصلی را دارند به حداقل خود کاهش یافته و بدین ترتیب قیمت تمام شده واحد عملیات فلنج فیسینگ به مراتب نسبت به روش‌های جایگزین کاهش خواهد یافت.
نیروی انسانی کمتر: با توجه به این‌که در روش‌های جایگزین نیروی انسانی و تأسیسات و تجهیزات متعدد درگیر در فرایند تعمیر فلنج می‌شوند، عملیات فلنج فیسینگ این مورد را نیز رفع می‌کند. معمولاً فلنج فیسینگ از طریق یک یا دو اپراتور مسلط به کار با دستگاه فلنج فیسر انجام می‌شود. اپراتورها در محل سایت و در زمان کوتاه عملیات تعمیر فلنج را به انجام می‌رسانند و بدین ترتیب نیروی انسانی دخلیل در فیس‌دهی مجدد به فلنج به حداقل میزان خود می‌رسد.

فلنج فیسینگ
فلنج فیسینگ

ضریب اطمینان بالاتر: از آن‌جا که دستگاه فلنج فیسر مختص فرایند فیس‌دهی به فلنج بوده و مشخصاً برای انجام تراشکاری فیس فلنج به صورت پرتابل طراحی و ساخته شده است، بنابراین تمامی متغیرها و عواملی که می‌توانند بر خروجی نهایی عملیات فلنج فیسینگ خدشه وارد کنند در دستگاه لحاظ شده و از این‌رو، می‌توان گفت دستگا برای انجام عملیات فلنج فیسینگ بهینه‌سازی شده است. بنابراین ضریب اطمینان ایمنی و فنی دستگاه فلنج فیسینگ بالا بوده و در مقایسه با سایر روش‌ها اطمینان از حصول نتیجه نهایی مطمئن تر خواهد بود.
تنوع کارکردی: دستگاه فلنج فیسینگ قابلیت فیس دهی به انواع و اقسام فلنج‌ها را داراست و از این‌رو در مقایسه با روش‌های سنتی طیف گسترده‌تری از فلنج‌ها را شامل می‌شود. فیس دهی فلنج‌ها از اقسام زیر با استفاده از دستگاه فلنج فیسینگ امکان‌پذیر است:
– فلنج با سطح ساده
– فلنج با سطح برجسته
– فلنج با صفحه دارای زبانه و شیار‌دار
– فلنج‌های شیار دار RTJ
– فیس مبدل‌های حرارتی
– فلنج تحت فشار
با توجه مزایای برشمرده شده در فوق، در صورت بروز ایراد و نشتی در محل فلنج‌ها، ما عملیات فلنج فیسینگ را بهترین راه‌حل برای رفع ایرادات فلنج‌های مذکور دانسته و مشتریان محترم را به استفاده از این خدمات خط لوله دعوت می‌کنیم. بسیاری از فعالان صنایع مربوط به پایپینگ، نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی به جهت عدم آشنایی با فن‌آوری فلنج فیسینگ معمولاً به روش‌های سنتی خصوصاً به تعویض فلنج‌ها تن می‌دهند، حال آن‌که در صوت آشنایی با مزایای فلنج فیسینگ ممکن است از این روش بهره ببرند. از این‌رو معرفی مزایای این فرایند و شرح فرایندهای آن از جمله سرفصل‌های این سایت می‌باشد که به مرور و به فراخور نیاز معرفی خواهند شد.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *